De Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers is op 16 juli 2025 (gedeeltelijk) in werking getreden. Daarmee is de wettelijke basis gelegd om onder meer advocaten weer toegang te geven tot het UBO-register om te voldoen aan hun verplichtingen onder de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). De feitelijke toegang is echter nog niet hersteld: dit hangt af van de uitvoering door de KvK, die verantwoordelijk is voor het beheer van het UBO-register. Volgens de KvK zal de digitale toegangsvorm tot het UBO-register naar verwachting in het tweede kwartaal van 2026 opnieuw worden opengesteld (met gebruik van e-herkenning). Op dat moment zal er ook een UBO-API beschikbaar komen. Dat is een digitale koppeling waarmee bevoegde organisaties rechtstreeks en geautomatiseerd toegang krijgen tot UBO-gegevens vanuit het register.
Een stap terug: waarom werd de toegang beperkt? Op 27 september 2020 is de Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten in werking getreden. Volgens deze wet moesten de in Nederland opgerichte vennootschappen en andere juridische entiteiten informatie bijhouden in een centraal register (UBO-register) over wie hun uiteindelijk belanghebbenden zijn. Dit register is ingevoerd met als doel het tegengaan van witwassen van geld en het financieren van terrorisme. Echter, op 22 november 2022 oordeelde het Hof van Justitie EU (ECLI:EU:C:2022:912) dat volledige openbaarheid van informatie over UBO’s in strijd is met de grondrechten eerbiediging van het privéleven (art. 7) en bescherming van persoonsgegevens (art. 8), zoals volgt uit het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Sindsdien is het UBO-register voor derden gesloten.