Klachtenregeling

Thuis Partners

Thuis Partners hecht grote waarde aan de tevredenheid van cliënten. Ons kantoor zal er alles aan doen om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het voorkomen dat u ontevreden bent over een bepaald aspect van onze dienstverlening. Hieronder leest u wat u dan kunt doen.

 

Heeft u een probleem met ons kantoor?

Als u ontevreden bent over de totstandkoming of uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van onze dienstverlening of over de hoogte van de declaratie, dan vragen wij u om uw bezwaren eerst voor te leggen aan uw eigen advocaat. U kunt zich daarnaast wenden tot de klachtenfunctionaris van ons kantoor mr. N.P.F.E. van der Peet of mr. D.E.A.F. Aertssen die optreedt als viceklachtenfunctionaris. U kunt ook gebruiken maken van ons contactformulier.

Thuis Partners behandelt klachten volgens de onderstaande kantoorklachtenregeling.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:

  • klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt ten opzichte van de advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening, de hoogte van de declaratie, het verrichten of aanbieden van private buitengerechtelijke incassowerkzaamheden in de zin van de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki), niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet
  • klager: de cliënt, diens vertegenwoordiger of een derde met een rechtstreeks belang die een klacht kenbaar maakt
  • klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht.

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

  1. Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen Thuis Partners en de cliënt.
  2. Klachten van een schuldenaar over Thuis Partners en/of de bij Thuis Partners werkzame advocaten als verrichter of aanbieder van private buitengerechtelijke incassowerkzaamheden in de zin van de Wki vallen onder het bereik van deze klachtenregeling.
  3. Iedere advocaat van Thuis Partners draagt zorg voor klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.

 

Artikel 3 Doelstellingen

Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:

  1. het vastleggen van een procedure om klachten van klagers binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen
  2. het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van klagers vast te stellen
  3. voorzien in een wettelijke plicht, behoud en verbetering van bestaande relaties door een goede klachtenbehandeling
  4. medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten
  5. verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en klachtanalyse.

 

Artikel 4 Informatie bij aanvang dienstverlening

  1. Deze kantoorklachtenregeling is openbaar beschikbaar.
  2. De advocaat wijst de cliënt bij het aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
  3. Thuis Partners heeft in de overeenkomst van opdracht en in de algemene voorwaarden opgenomen bij welke onafhankelijke partij of instantie een klacht die na behandeling niet is opgelost, kan worden voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak en heeft dit bij de opdrachtbevestiging kenbaar gemaakt.
  4. Bij het verrichten of aanbieden van private buitengerechtelijke incassowerkzaamheden in de zin van de Wki informeert de advocaat de schuldenaar schriftelijk over de opbouw van de vordering, de kantoorklachtenregeling en bij welke onafhankelijke partij of instantie een klacht die na behandeling niet is opgelost, kan worden voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak.
  5. Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet zijn opgelost, worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Advocatuur die uitspraak doet bij wege van arbitraal vonnis of op verzoek van een consument door bindend advies.

 

Artikel 5 Interne klachtprocedure

  1. Indien een klager het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar mr. N.P.F.E. van der Peet als klachtenfunctionaris of mr. D.E.A.F. Aertssen die optreedt als viceklachtenfunctionaris.
  2. De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van de klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een toelichting te geven op de klacht.
  3. Degene over wie is geklaagd, tracht samen met de klager tot een oplossing te komen al dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.
  4. De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van de klacht of doet met opgave van redenen, mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.
  5. De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.
  6. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager, de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van de klacht.

 

Artikel 6 Geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling

  1. De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd, nemen bij de klachtbehandeling geheimhouding in acht.
  2. De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.

 

Artikel 7 Verantwoordelijkheden

  1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.
  2. Degene over wie is geklaagd, houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel contact en een mogelijke oplossing.
  3. De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.
  4. De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.

 

Artikel 8 Klachtregistratie

  1. De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.
  2. Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.
  3. De klachtenfunctionaris brengt periodiek verslag uit over de afhandeling van de klachten en doet aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten, alsmede ter verbetering van procedures.
  4. Minimaal eenmaal per jaar worden de verslagen en de aanbevelingen op het kantoor besproken en ter besluitvorming voorgelegd.